Co napsali odborníci?

Na portálu www.designportal.cz se v rámci diskuze objevilo mnoho názorů, jak od laické, tak i odborné veřejnosti. Vybrali jsme z nich ty, jejichž autory jsou lidé, kteří se v oblasti grafického designu pohybují a lze je tedy považovat za odborníky. Jejich příspěvky jsme záměrně nijak neupravovali ani nekrátili, přestože v některých případech se diskuze odklonila od věcné do osobnější roviny. V každém případě nás potěšilo, že novou značku hodnotí veskrze kladně.

Aleš Mička (Design Director ve studiu TouchBranding)

„Nová identita pro Vysoké učení technické v Brně od ReDesignu je dílo čisté a výrazné, odvedené na profesionální úrovni tak, jak bychom od takového studia čekali. Jejich vysvětlení k identitě má logiku a není to jen plácání do prázdna. Je třeba pochválit volbu písma, i když se zdá, že poslední dobou se česká písma pro české identity používají docela často. Jistě by bylo možné zvolit písmo více současného vzhledu. Nejsilnějším prvkem je symbol samotný.“


Martin Marušinec (Creative Director ve studiu TouchBranding)

„Na místní poměry se rozhodně jedná o naprůměrnou identitu – kéž by se stala standardem prezentace všech našich vzdělávacích organizací. Na druhou stranu, v širším evropském kontextu nejde o nijak nadstandardní počin, který za sebou zanechá silnější dojem. Ale zatím jsou k vidění pouze verze loga, takže v širším rozpracování identity se ještě určitě máme od ReDesignu na co těšit.“


Ondřej Kafka – ředitel studia Kafka Design, které vydává odborný časopis FONT, tiskový mluvčí Unie Grafického Designu

Gratuluji ke skvělé práci. A škole k odvaze. Ty fakultní podznačky byly strašné… Kéž by něco podobného (čistá společná sdílená identita) bývalo prošlo třeba i u jisté naší nejstarší univerzity… :)

Lukáš Veverka | grafik a motion designer, mj. autor videospotu ke 110. výročí od založení VUT v Brně, www.parasite.cz
Nad vybranym logem spekulovat nebudu neb jsem se teto souteze taky zucastnil. A navic vidime velmi maly fragment, ale uz z neho je patrne ze minimalne jako system to nejak fungovat bude.
Navic jsem svym zpusobem nastvanej na sebe, ze me nenapadlo pracovat s literou T. Ono je to totiz logicky ta nejspravnejsi cesta jak vyresit problem se skolou, ktera chce v ramci celkove komunikace zachovat pouzivani pro ruzne ucely jak ceskeho tak anglickeho nazvu, plus zkratky jak ceske tak anglicke.
Dam jen maly priklad: MIT svoji zkratku v cizych jazycich nepreklada. Je to jejich nazev. Rozepsanou zkratku logicky v komunikaci nepouzivaji. VUT mezitim ma v soucasne dobe ctyri ruzne nazvy (coz teda osobne nechapu, ale budiz) a jedinym logickym pojitkem mezi nemi je prave samotne zamereni skoly – technika.
Nicmene zpet, ten puvodni vizual byl nefunkcni vizualni bordel. System staveni identity pouze na logu a jeho modifikaci (pricemz ty modifikace vubec nejsou v nejake jednotne koncepci) je davno prekonany a nedostatecny.
Tohle logo je jen mala cast. To podstatne teprve prijde a az to prijde (a studio Redesign s tim ma bohate zkusenosti) tak i “negrafici” pochopi ze to ma smysl.
Dale ty kecy o tom, ze ma skola studenty designu (jsou tam pouze dva male ateliery v ramci zanedbatelne male fakulty) jsou bezpredmetne. I ty studenti se mohli teto souteze zucastnit. Mozna se i zucastnili. A jak je videt tak neuspeli.
Delat anketu jestli zmenu delat nebo nedelat? Proboha proc? Proc by meli studenti, zamestnanci skol, uklizecky, vratni, pedagogove atd rozhodovat o vizualnim stylu?!?
Delaji se ankety na dodavky plynu? Stavebni prace? Vyber nabytku do studoven?
Urcite je na miste otazka Proc vubec nove logo. Ale tady se to hned odsuzuje aniz byjste si tuhle zasadni otazku polozili ci se na ni zeptali kompetentnich lidi. Skola ma sve vedeni. To vedeni ma nejakou strategii. V ramci te strategie je zmena vizualu zasadni vec. Znate tu strategii? Vite o co jde vedeni skoly? Misto aby jste jako studenti byli radi ze se k necemu pristupuje spravne, tak to napadate a zpochybnujete? Proc by se zrovna vam melo logo libit? Copak jde o hodnoceni libi/nelibi?!? :) To jestli se verejnosti vizualne neco libi je v pripade jednotne identity az uplne to posledni.

Martin Kalda – šéfredaktor designportal.cz a Art Director v Mather Advertures
Jinak mě osobně přijde ta “technika” v logu dobrý nápad – kdo chápe. tomu to přijde super, kdo ne, tak to neuráží. Ačkoli jsem neměl možnost vidět další aplikace a loga fakult, pevně věřím, že to bude stát za to.
Palec nahoru.


Věra Marešová | grafická designérka a mj. autorka loga města Brna, www.vgrafik.cz
Studenti, zaměstnanci VUT, buďte rádi, že vaše instituce přistoupila k novému řešení loga, které je zdařilé a važte si toho.
Staré Logo/značka VUT není výrazné snadno zapamatovatelné, při aplikaci na fakultách slouží pouze jako dekor/podklad na něj je položena další zkratka fakult.
Tím se ztrácí čitelnost VUT a pro zahraniční studenty jednotlivé zkratky v stávajících fakultách jsou nejasné. Značka/logo které navrhlo Re-design je jasně čitelné a má koncepci, rozlišení fakult dle barev je jasné a čitelné. Tedy právě nové logo je reprezentativní pro “univerzitu, instituci apod” než stávající logo.
Páni inženýři, laici, hospodští grafici apod. – kdo reprezentuje instituci,univerzitu VUT jsou studenti VUT, profesoři atd., ale ne logo. Logo má jinou funkci a to vizuální. A dle vašich názorů se musím stydět kdo VUT studuje a nebo vyučuje, přednáší. To jsou názory vzdělaných lidí?


Stanislav Bílek – grafický designér, www.behance.net/apoka
Zdarila prace, ReDesign to zvladl skvele a myslim ze to je vystup hodny daneho ustavu.. diskuze mne opet neprekvapuje, bohuzel od architektu pocinaje po studenty VUT konce, BOHUZEL je zde porad nazor, ze lze grafickemu designu rozumet natolik ze ho lze snadno hodnotit resp. mit nazor a ten predkladat bez jakehokoliv vztahu a respektu k teto profesi – spousta jedincu ma neustale tu touhu si myslet ze prece estetickou vec takto definovanou lze bez obav hodnotit, aniz by si kdokoliv uvedomoval, ze je to stejny slozity a tvurci proces jako navrh budovy vcetne statiky, operace duleziteho organu, ci spravne definovani matematicke rovnice – tam nastesti je nazor laicke verejnosti vyloucen, jelikoz dum potom stoji, pacient je take zdrav a vypocet sedi – zde se take vsichni dohaduji, zdali to probehlo spravne?? NIKOLIV. Bohuzel ZDE NAJEDNOU VSICHNI VEDI JAKOU BARVU A TVAR MA LOGO MIT, JAKY SYMBOL v nem bla bla bla. .. Jen jsem zvedav a doufam ze autorstvi zustane puvodni a ReD neuhne pod tihou argumentu instituce a siroke /v tomto smyslu jednoznacne/ LAICKE verejnosti. Otazka brzkeho zverejneni je uz bohuzel nestastna, tezko soudit z jednoho clanku … preji zdarne doreseni a cas ukaze …

Radek Sidun – specialista na lokalizaci fontů, www.diacritics.eu
Logo se povedlo, je to profesionální práce. Zajímalo by mne, zda by si všichni ty chytráci v téhle diskuzi dovolili takhle zdrbat výsledky práce i jiných oborů, které se vyučují na vysokých školách, protože grafický design se tam učí taky. Byli by to stejný “profíci” i v případě farmacie, strojního inženýrství nebo třeba dětské psychologie?


Rostislav Weinberger – grafik, www.ideots.cz
Je smutné, jak se dokáže prznit názory laické veřejnosti konečně po dlouhé době profesionální logo i vizuál. Studiu ReDesign fandím a věřím, že si návrh prosadí.

(V ČR je každý specialista na všechno. Líbí? Nelíbí? Mě se to nelíbí je to špatné logo, protože nemám rád červenou :))